وبلاگ

علت تیرگی زیر چشم و راه‌های درمان آن

درمان سیاهی زیر چشم

فهرست مطالب

برای دریافت 40% تخفیف بی قید و شرط شماره تماس خود را وارد نمایید

"*" indicates required fields

تیرگی زیر و اطراف چشم شایع‌ترین دلیل جلوه بد پوست این ناحیه محسوب می‌شود و همه افراد به ویژه بانوان در صدد رفع این مشکل هستند. ده‌ها علت و راه درمان برای رفع این تیرگی وجود دارد. امروز در این مقاله قصد داریم علل تیرگی زیر چشم را برشمرده و راه‌های درمان خانگی و تخصصی آن را به شما عزیزان پیشنهاد دهیم.

تیرگی زیر چشم

تیرگی زیر چشم چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

ناحیه پوستی اطراف چشم اکثر افراد دارای تیرگی و گودی است ولی مقدار آن در افراد مختلف بنا به رنگ پوست، سن و مشکلات هورمونی و خونی متفاوت است.

به حاله‌ی رنگی که در پوست اطراف چشم دیده می‌شود تیرگی زیر چشم گفته می‌شود. این حاله رنگی معمولا زیر پلک پایینی و روی پلک بالایی چشم دیده شده و در همه افراد یکسان نیست. طیف رنگی این حاله از کرم روشن تا قهوه‌ای مایل به توسی بسته به سن و علت ایجاد آن در فرد متفاوت است.

علت‌های ایجاد حاله‌ی رنگی اطراف چشم ، به صدها مورد بر می‌گردد. که در این بخش تعدادی از آن‌ها را برای شما اورده‌ایم.

  • زمینه ژنتیکی
  • افزایش سن
  • بارداری و شیر دهی
  • دوره‌‌ قائدگی
  • بیماری‌ها
  • استفاده دائم از لوازم آرایش
  • کمبود ویتامین
  • خواب کم
  • نوشیدن آب ناکافی
  • آلرژی و خشکی چشم
  • مشکلات تنفسی
  • دخانیات

وراثت و زمینه‌‌ی ژنتیکی

تیرگی زیر چشم همیشه نشانه بیماری نیست و در بسیاری از افراد ریشه‌ی ژنتیکی داشته و نباید در مورد آن نگرانی داشت. اگر پدر یا مادر شما یا اقوام نزدیکتان این مشکل را دارند هیچ بعید نیست که شما هم تیرگی زیر چشم را به ارث برده باشید. ولی باید بدانید که حتی در این شرایط هم راه حل‌های زیادی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که در ادامه حتما ذکر خواهیم کرد.

هم‌زمان با افزایش سن

با افزایش و بالا رفتن سن، پوست ما سست شده و میزان چربی و کلاژن آن کم می‌شود. در این فرآیند پوست خاصیت کشسانی خود را از دست داده و ضخامتش کم می‌شود. در نتیجه این فرآیند، رگ‌های خونی زیر این پوست نازک، راحت‌تر دیده می‌شوند و حاله‌ی سیاه رنگ در اطراف چشم دیده می‌شود و باعث ایجاد تیرگی زیر چشم می‌شود.

 دوران بارداری و شیردهی

بعضی از افراد در دوران بارداری و شیردهی با مشکلات تیرگی پوست در نواحی مختلف بدن رو به رو می‌شوند. ایجاد این تیرگی در ناحیه اطراف چشم بیشتر به چشم می‌خورد. گاهی این تیرگی‌ها مقطعی هستند و خود به خود از بین می‌روند ولی گاهی ماندگار می‌شوند که در ادامه راه‌ حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه خواهیم داد.

دوره قائدگی

برای خانم‌ها، سیاهی دور چشم ممکن است به دلیل اختلال در روند طبیعی قائدگی یا خون ریزی شدید رحمی در این بازه زمانی باشد. اگر علت ایجاد سیاهی دور  چشم ناشی از ضعف بدنی مقطعی در حین خون ریزی باشد به صورت خود به خودی برطرف می‌شود ولی اگر این مشکل ربطی به هورمون‌ها داشته باشد، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید و با مصرف دارو به رفع این مشکل کمک کنید. شما با بهره‌گیری از انواع ماسک‌های خانگی هم می‌توانید به برطرف کردن این مشکل کمک کنید. در دامه این ماسک‌ها را آموزش خواهیم داد.

حتما بخوانید
لیست بهترین دکتر عمل لیزیک چشم در تهران

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

گاها علت ایجاد سیاهی دور چشم انواع بیماری‌ها هستند. برای مثال کم کاری تیروئید، مشکلات کلیوی ( نارسایی کلیه) و برخی از مشکلات هورمونی دلیل ایجاد سیاهی زیر چشم هستند.

آرایش و تیرگی زیر چشم

لوازم آرایش

استفاده زیاد و مداوم از لوازم آرایشی به دلیل دارا بودن سرب و رنگدانه و جلوگیری از رسیدن اکسیژن به موئیرگ‌های خونی پوست زیر چشم، باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می‌شوند. برای رفع تیرگی ناشی از محصولات آرایشی باید از پد آغشته به محلول پاک کننده آرایش ( کلینر) تمام سطح زیر چشم را تمییز کرده و پس از آن از تونر استفاده کنید. وقتی پوست صورتتان کاملا خشک شد از ماسک‌های کلاژن دار که مخصوص پوست زیر چشم هستند، استفاده کنید.

کمبود ویتامین | یکی از علل تیرگی زیر چشم

کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین e در بدن باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود. این ویتامین با ایجاد رطوبت (آب رسان) و تغذیه پوست می‌تواند تیریگی زیر چشم را کاهش دهد. منبع اصلی این ویتامین بادام ، روغن بادام تلخ و روغن طبیعی نارگیل  است. که هم برای مصرف خوراکی و هم برای ماساژ پوست زیر چشم مناسب هستند.

خواب نامنظم

باید بدانید اگر شب ها تا دیر وقت بیدار می‌مانید و به اندازه کافی نمی‌خوابید آسیب زیادی به پوست صورت و به ویژه زیر چشمتان وارد می‌کنید. این مشکل اگر مقطعی باشد سیاهی دور چشم رفع می‌شود ولی اگر تبدیل به عادت شود ممکن است برای همیشه باقی بماند.

کم نوشیدن آب

اگر در نوشیدن آب و مایعات کم کاری می‌کنید باید بدانید پوست اطراف چشمتان به دلیل نداشتن رطوبت کافی و ایجاد ترک‌های ریز تیره‌تر به نظر خواهد رسید.

این مسئله‌ی ساده باعث سیاهی و تیرگی پوست اطراف و زیر چشمتان می‌شود.

برای رفع این مشکل از پدهای آب رسان چشمی کمک بگیرید.

آلرژی و سندروم خشکی چشم

هنگامی که شما آلرژی یا خشکی چشم دارید بدن در حال مبارزه با باکتری‌های مضر است. در نتیجه این دفاع، هیستامین ترشح می‌شود. این ماده در بدن باعث تورم رگ‌های خونی شده و می‌تواند دلیل سیاهی و پف اطراف چشم شود. با رفع مشکل خشکی چشم و آلرژی این سیاهی از بین می‌رود.

سینوزیت و مشکلات تنفسی

اگر شما به طور دائم عطسه می‌کنید و بینی خود را با دستمال می‌گیرید باید بدانید که رگ‌های اطراف بینی و چشمتان ملتهب و قرمز رنگ می‌شود و باعث سیاه و تیره نشان دادن این ناحیه می‌شود.

استعمال سیگار و دیگر دخانیات

کشیدن سیگار و قلیان و مصرف بیش از حد قهوه و کافئین مانع جریان خون و رسیدن اکسیژن به رگ‌ها و پوست اطراف چشم می‌شود و پس از ایجاد چین و چروک در این ناحیه باعث سیاهی و تیرگی اطراف چشم می‌شود.

علت سیاهی دور چشم از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی سیاهی دور چشم را چنین تعبیر می کنند: تیرگی دور چشم نشانه عملکرد ضعیف بدن است.

راه حل‌های رفع سیاهی زیر چشم

تا به این جا از علل و چگونگی ایجاد تیریگی زیر چشم مطلع شدیم. حالا زمان آن رسیده است که به دنبال راه حل مناسب و کارآمد برای رفع این مشکل باشیم. در این میان هم راه حل‌های خانگی کم هزینه هستند و هم راه‌های تخصصی و ماندگار، که در این بخش به ان‌ها می‌پردازیم.

حتما بخوانید
چند روز بعد از عمل لیزیک میتوان ارایش کرد؟

تیرگی چشم

چگونه تیرگی زیر چشم را در منزل درمان کنیم؟

اگر تمایل دارید که این مشکل را در خانه و به صورت طبیعی با هزینه کم درمان کنید باید این مژده را به شما بدهم که چندین راه خوب سراغ دارم.

استفاده از ماسک سیب زمینی برای رفع تیرگی زیر چشم

کافیست یک سیب زمین کوچک را آب‌پز کنید و بعد از پختن به همراه ماست کم چرب پوره کنید و روزانه دو مرتبه روی پوست اطراف چشمتان مالیده و بعد از گذشت پنج دقیقه با آب ولرم بشوئید. این کار را به مدت دو هفته انجام دهید و از نتیجه‌ی آن شگفت زده شوید.

(این ترکیب ماندگاری سه روزه در یخچال دارد)

بمب ویتامین eماسک برای تیرگی زیر چشم

ویتامین e باعث آب رسانی عالی پوست زیر چشم می‌شود.

بادام درختی منبع سرشار این ویتامین است. شما با استفاده از ترکیب روغن بادام طبیعی و ژل داخل کپسول ویتامین e میتوانید یک ماسک عالی به صورت ژل داشته باشید. از این ماسک شب‌ها بعد از شستشوی صورت، زیر چشم‌ها مالیده و با انگشت حلقه ضربه بزنید و به آرامی پخش کنید.

. اجازه دهید تا صبح روی این ناحیه بماند. بعد از سه هفته خودتان شگفت‌زده می‌شوید.

استفاده ازماسک اسید میوه برای درمان خانگی سیاهی دور چشم

اسید میوه باعث سفیدی پوست می‌شود. ترکیب آب لیمو ترش تازه و کمی نمک دریا و چند قطره روغن نارگیل می تواند معجزه کند. روش استفاده از این ترکیب به این صورت است که، پدهای پنبه‌ای را آغشته به این محلول کنید و ان‌ها را زیر چشم خود قرار داده و ده دقیقه زمان دهید تا اثر کند.

بعد از گذشت این زمان  با اب سرد بشویید.

این محلول چربی پوست را کاهش می‌دهد در نتیجه برای ممانعت از ایجاد چروک از کرم دور چشم استفاده کنید.

درمان‌های پزشکی و تخصصی تیرگی زیر چشم

گاها درمان‌های خانگی و سنتی برای رفع مشکات بزرگ‌تر کارآمد نبوده و نیاز است از علم و تخصص پزشکان و پیشرفت‌ جراحی‌های زیبایی استفاده کنیم.

جراحی بلفاروپلاستی یک روش جاودانه برای رفع تیرگی زیر چشم

یکی از ‌جدید ترین و موثرترین روش‌های حذف پف اضافی و تیرگی زیر و بالای چشم، جراحی بلافرو پلاستی است.

در این روش پف و سلول های چربی اضافی که در زیر پوست چشم تجمع شده و باعث تیره نشان دادن این ناحیه می‌شود را حذف می‌کنند.

این عمل جراحی به صورت سرپایی و با سر موضعی در مطب یا کلینیک زیبایی قابل انجام است.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید نحوه‌ی اجرای این عمل است. گرچه انجام عمل بلفاروپلاستی ساده و بدون عارضه شناخته شده است اما اگر توسط پزشک متخصص و ماهر انجام نشود مشکلات بسیاری در ورای آن به وجود خواهد آمد.

درمان تیرگی زیر چشم

چند مورد از این مشکلات را در این بخش برشمرده‌ایم.

  • عدم برش صحیح
  • به جا ماندن جای بخیه‌ها
  • تخلیه نشدن چربی به صورت متقارن
  • دوره نقاهت سخت
  • ایجاد عفونت در پلک و چشم
  • افتادگی پوست اضافی که چربی ان تخلیه شده است
  • نازیبایی و یکسان نشدن نتیجه
  • نشناختن مینیک‌های صورت ونداشتن تناسب مدل مناسب برای چهره‌ی بیمار
حتما بخوانید
آیا عمل لیزیک قابل برگشت است؟

چرا بلفاروپلاستی باید توسط متخصص جراحی چشم انجام شود؟

وقتی صحبت از جراحی زیبایی به میان می‌آید، مسلما قصد و تلاش شخص برای زیبا‌تر شدن است. در نتیجه یک انتخاب اشتباه می‌تواند پشیمانی بی جبرانی را به بار بیاورد و زیبایی امروز ما را هم به خطر بیندازد.

عمل برداشتن پلک یا همان بلفاروپلاستی در عین سادگی نیاز به تخصص پزشک و مهارت بسیار او دارد. زیرا اگر پزشک شما ماهر نباشد علاوه بر اینکه از لحاظ زیبایی و ظاهری ممکن است دچار مشکل و نازیبایی شوید و چشم‌ها قرینه و یکسان از آب در نیایند حتی ممکن است به لحاظ بینایی با مشکل مواجه شوید.

چشم‌ها بسیار حساس و حیاتی هستند و اگر بلفاروپلاستی به درستی و مهارت انجام نشود مشکلات بینایی به وجود می‌اورد و ممکن است عفونت ناشی از بخیه‌ها هم بینایی شما را به خطر بیندازد. پس با انتخاب کلینیک مجهز و پزشک متخصص، زیبایی و سلامتی چشم‌هایتان را تضمین کنید.

چرا بلفاروپلاستی را انتخاب کنید؟بلفاروپلاستی

راه کارهای طبیعی و کم هزینه خانگی، مفید هستند ولی گاهی کافی نبوده و افراد به ناچار دنبال راه حل سریع و ماندگار می‌گردنند تا این زیبایی را جاودانه کنند.

درمان تیریگی زیر چشم هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیاز به جراحی زیبایی دارد.

عمل بلفاروپلاستی یک روش مدرن و جاودانه برای رسیدن به این هدف است.

دلایل محبوبیت عمل بلفاروپلاستی

این عمل به دلایل زیادی خواهان بسیاری دارد که در این بخش اورده‌ایم.

  • زمان عمل لیزیک کوتاه
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • دوره نقاهت کم
  • توانایی انجام فعالیت‌های روزانه بعد عمل
  • عدم نیاز به بستری
  • جاودانگی نتیجه‌ی عمل

عمل بلفاروپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

این روش درمان تیرگی زیر چشم به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و بستری در مطب مجهز به امکانات، انجام می‌شود. در طی این عمل شما کاملا هوشیار هستید و قادر به شنیدن و صحبت کردن هستید.

بلفاروپلاستی با یک برش نازک روی سطح پلک پایین یا بالا آغاز می‌شود و پس از برداشتن سلول‌های اضافی چربی و پوست اضافی و چند بخیه خیلی ظریف به اتمام می‌رسد. در این فیلم کوتاه روند جراحی بلفاروپلاستی را نمایش داده‌ایم.

فیلم عمل بلفاروپلاستی

مکان مناسب این جراحی کجاست؟

پزشکان با تخصص‌های ناکافی در مطب عاری از تجهیزات و بدون اصول و مهارت با هزینه‌های کم این کار را انجام می‌دهند و قطعا نتیجه مطلوب نیست. پس با انتخاب مکان مناسب و مجهز روند این عمل را برای خود ساده و ایمن کنید.

دکتر غلامرضا صدوق، متخصص جراحی چشم در  محیطی با تجهیزات مدرن و تخصصی ارائه دهنده بهترین سطح کیفی از عمل بلفاروپلاستی به شما عزیزان خواهد بود. در این مرکز شما آسوده خواهید بود هم از نظر مهارت پزشک و نحوه انجام عمل هم از نظر رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از عوارض بعد عمل و عفونی نشدن بخیه‌ها.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت 40% تخفیف بی قید و شرط فرم زیر را پر کنید

فرم دریافت اطلاعات پاپ اپ