5355 231 0990

وبلاگ

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

فهرست مطالب

برای دریافت 40% تخفیف بی قید و شرط شماره تماس خود را وارد نمایید

"*" indicates required fields

“تقویت چشم بعد از عمل لیزیک” نقش مهمی در موفقیت جراحی دارد. پس از انجام جراحی لیزر چشم در کلینیک چشم دکتر صدوق، توصیه‌های متخصص را به دقت رعایت کنید تا احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. این عمل‌ها نسبتا ساده است و تنها در 5 تا 15 دقیقه انجام می‌شود و در عرض چند روز به طور کامل بهبود می‌یابد.

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

  • کار با رایانه و صفحات نوری را به حداقل برسانید.
  • استراحت کافی و اجتناب از خوابیدن با چشمان بسته.
  • جلوگیری از رعشه چشمان با اجتناب از مواد محرک مانند قهوه، قهوه‌ساز، انواع چای و الکل.
  • مراجعه به پزشک چشم پس از یک هفته و سپس هر ماه به منظور ارزیابی و پیگیری حالت چشم.
  • رعایت تمرین قدرت بینایی با استفاده از حروف، رقم‌ها و تصاویر روی برگه نرم، تمرکز روی یک نقطه و سفید کردن پوسته چشم با خم کردن وگوشه بند انگشتان.
  • مصرف مواد غذایی مفید مانند موز، خرما، آجیل آفتابگردانی، مواد حاوی آهن و ویتامین C، ماهی و مرغ.
  • مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین A، C، E و آهن.
  • استفاده از عینک‌های شماره‌دار در صورت لزوم.

مراقبت‌‎‌های بعد از عمل لیزیک چشم و لازک

مراقبت‌‌های بعد از عمل لیزیک و لازک نقش مهمی در نتیجه جراحی دارند و رعایت این نکات الزامی است. اگر این نکات را رعایت نکنید ممکن است نمره چشم شما بعد از عمل لیزیک برگردد.

اگر میخواید در مورد عوامل جلوگیری کننده برگشت نمره چشم پس از عمل لیزیک بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید

استحمام

بعد از عمل تا زمانی که پانسمان‌ها برداشته شوند معمولا سه تا پنچ روز صورتتان را آب نزنید و حمام نروید. از تماس هرنوع مواد شوینده با چشمتان خودداری کنید.

حتما ببینید:  هزینه عمل لیزیک چشم

دود سیگار

حداقل تا  دو هفته از کشیدن سیگار و قلیان دوری کنید و در محیط‌هایی که دود در فضا وجود دارد قرار نگیرید.

داشتن همراه

بعد از عمل لیزیک و لازک تا یک روز نباید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی نباید رانندگی کنید و باید حتما یک نفر همراه شما باشد.

تاری دید

بعد از جراحی لیزیک و لازک دچار تاری دید میشوید و این کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. پس از دو الی سه هفته این تاری برطرف میشود.

استفاده از مسکن

تا 24 الی 48 ساعت شما دچار درد در چشم عمل شده میشوید و باید از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید. تو چند روز اول بعد از عمل ممکن دچار ریزش اشک و حساس جسم خارجی در چشم شوید برای تسکین درد حتما از مسکن استفاده کنید.

استفاده از شیلد هنگام خوابیدن | مراقبت‌‎‌های بعد از عمل لیزیک چشم

حداقل تا یک هفته پس از جراحی برای خوابیدن از محافظ چشم (شیلد) استفاده کنید تا از ضربه و خطرات احتمالی هنگام خواب جلوگیری کنید.

درآمدن لنز پانسمان

اگر به طور اتفاقی لنز پانسمان شما از چشمتان خرج شد نگران نباشید. سعی نکنید آن را به جای خود برگردانید و دست نزنید و تا حد امکان چشم خود را بسته نگه دارید، با پزشک معالج خود تماس بگیرید و این مسئله را مطرح کنید.

حتما بخوانید
سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

استفاده از قطره تجویز پزشک

از قطره‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده به صورت منظم استفاده کنید. بین هر دو قطره چند دقیقه به چشمان خود استراحت دهید. قبل از مصرف قطره دستان خود را به خوبی بشویید. برای ریختن قطره‌ها نیازی نیست خواب خود را قطع کنید پس از بیداری مصرف قطره‌ها را دوباره شروع کنید.

محیط‌های پر گرد و غبار

از محیط‌هایی که در آن گردو غبار زیاد است دوری کنید اگر محیط کار شما اینگونه است حتما از عینک‌های محافظ استفاده کنید رعایت نکردن این نکات میتواند عواقب جدی برای کسانی که لیزیک و لازک انجام داده‌اند داشته باشد.

ممنوعیت استفاده از تلویزیون، موبایل و …

استفاده از این نوع وسایل و خیره شدن به آن‌ها میتواند منجر به خشکی چشم شود و تا 24 ساعت بعد از عمل برای پیشگیری از خطرات احتمالی نگاه کردن به این دستگاه‌ها ممنوع است.

بعد از 24 ساعت تا حدی که باعث خستگی چشمانتان نشود نگاه کردن به گوشی، تلویزیون، کامپیوتر و…. مانعی ندارد. در صورت خشکی چشم قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

نقش استفاده از عینک آفتابی در مراقبت‌‎‌های بعد از عمل لیزیک چشم

در روزهای پس از عمل به علت حساسیت چشم به نور داخل خانه از عینک آفتابی استفاده کنید ولی در خارج از منزل تا یک سال استفاده از عینک آفتابی الزامی است. نور آفتاب میتواند اثرات مخربی روی قرنیه چشم داشته باشد.

استخر

تا سه الی چهار هفته پس از عمل به استخر نروید و پس از آن از عینک شنا استفاده کنید. تا سه ماه بعد از عمل شیرجه زدن ممنوع است.

آرایش

حداقل تا دو هفته از استفاده لوازم آرایش هرنوع کرم، ریمل، خط چشم و .. اطراف چشم خودداری کنید. استفاده از لنز‌های زیبایی یا تماسی تا 3 ماه ممنوع میباشد و پساز آن با مشورت پزشک باید استفاده کنید. همچنین تا 10 روز موهایتان را رنگ یا فر نکنید و از زدن هرگونه اسپری مو و ادکلن در نزدیک چشم خودداری کنید.

رانندگی

تا زمانی که در دید مشکل دارید و احساس راحتی نمیکنید از رانندگی اجتناب کنید. حتما قبل از شروع به رانندگی کردن با پزشک خود مشورت کنید. دیدن هاله و نورهای روشن، مشکل در رانندگی در شب و سایر اختلالات بینایی تا زمانی که بینایی پایدار نباشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ورزش

3 روز بعد از عمل لیزیک و لازک  اجازه رفتن به باشگاه و انجام ورزش‌های سبک را دارید. از جمله ورزش‌های مجاز دوچرخه سواری، وزنه سبک و پیاده روی است. از رفتن تعریقتان در چشم‌ها خودداری کنید و تا دو هفته بعد از عمل چشم‌های خود را مالش ندهید.

ریکاوری بافت قرنیه در دو الی سه هفته بعد از عمل افزایش می‌یابد و ورزش‌های دیگری مانند شنا، تنیس، اسکی و دوچرخه سواری (با استفاده از عینک‌های محافظ) مجاز است.

اما در مورد ورزش‌های سنگین مثل اسکی روی آب، بوکس و ورزش‌های رزمی باید کمی صبور باشید و یک ماه بعد از عمل صبر کنید. برای اطمینان بیشتر، باید با چشم پزشک خود نیز مشورت کنید.

حتما بخوانید
عمل فمتواسمایل چشم (femto smile) چیست؟ راهنمای کامل

به این نکته توجه داشته باشید تا یک ماه از بلند کردن اجسام سنگین و فشار آوردن به چشم خودداری کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل لیزیک چشم

مراقبت‌های قبل از عمل لیزیک و لازک

قبل از جراحی لیزر چشم یک سری نکات برای نتیجه گیری بهتر و پیشگیری از بروز خطرات احتمالی باید رعایت شود که در این بخش از مقاله به مراقبت‌ های قبل و بعد از عمل لیزیک و لازک میپردازیم.

عدم استفاده از لوازم آرایشی| مراقبت‌‎‌های بعد از عمل لیزیک چشممسافرت بعد از عمل لیزیک

  • در روز عمل از استفاده هرگونه مواد آرایشی از جمله پودر، خط چشم، کرم مطوب کننده، رژگونه، سایه و … اجتناب کنید.
  • 48 ساعت قبل از عمل از آرایش چشم بپرهیزید.
  • از هیچگونه مواد معطر، عطر، ادکلن، مام و … استفاده نکنید.
  • اگر کاشت مژه یا مژه مصنوعی دارید قبل از عمل باید برداشته شوند و تا حداق دوماه بعد از عمل جایگزین نشوند.

تاثیر لوازم آرایش در لیزر چشم:

طبق تحقیقات انجام شده و آزمایشات در این زمینه وجود هرگونه مواد آرایشی حتی به مقدار کم نتایج جراحی عیوب انکساری را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین هرگونه بوی عطر و لوازم آریشی میتواند روی روند کار شما تاثیر بگذارد دستگاه لیزر چشم روی بو حساس میباشد.

نکته: اگر زدن ریمل برای شما ضرورت دارد، یک هفته قبل از عمل میتوانید اقدام به رنگ کردن مژه‌های خود کنید.

عدم استفاده از لنز

حتی تمیز‌ترین و مناسب‌ترین لنزهای تماسی میزان اکسیژنی را که به سطح قرنیه می‌رسد کاهش میدهد و باعث ادم قرنیه می‌شود که می‌تواند بر دقت اندازه گیری چشم شما قبل از عمل لیزیک و سایر روش‌ها تأثیر بگذارد. جراحی لیزر انکساری موثر هستند.

علاوه بر این، استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند لایه اشکی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث خشکی چشم شود
استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک
. همچنین، استفاده از لنزهای تماسی ممکن است بر بهبود قرنیه بعد از عمل لیزیک یا سایر روش‌های اصلاح عیوب انکساری لیزر تأثیر بگذارد.

لنز تماسی سخت

درصورت استفاده از این نوع لنز باید استفاده از آن را از 3 الی 4 هفته قبل از عمل متوقف کنید.

لنز تماسی نرم

حداقل 1 الی 2 هفته قبل از جراحی استفاده از لنز تماسی نرم را متوقف کنید.

لنز هلالی

استفاده از لنز هلالی را حداقل 4 هفته قبل از عمل عیوب انکساری قطع کنید.

استحمام قبل از عمل

روز قبل از عمل یا صبح روز عمل حتما به حمام بروید و لبه‌های پلکتان را با شامپو بچه به خوبی بشویید. بعد از عمل تا مدتی محدودیت در استحمام دارید پس بهتر است قبل از عمل حمام کنید.

ناشتا بودن برای عمل

در عمل عیوب انکساری نیازی به ناشتا بودن بیمار نیست. بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک یک وعده سبک میل نمایید.

داشتن همراه در روز عمل

بعد از جراحی به دلیل تاری دید قادر به انجام اموری همچون رانندگی نخواهید بود برای همین حتما یکی از اعضای خانواده یا دوستان را همراه خود بیاورید.

خواب کافی

حتما شب قبل از عمل استراحت و خواب کافی داشته باشید، برای همکاری در روند عمل نیاز به هوشیاری کامل شما هست.

حتما بخوانید
علت ضعیف شدن چشم بعد از عمل لیزیک

به موقع حاضر شوید

برای روند درست عمل و زمان کافی برای چشم پزشک حتما سر وقت برای عمل درمطب حاضر شوید.

توصیه‌ های حین عمل لیزیک و لازک

  • در طول جراحی از تکان دادن سر خود خودداری کنید.
  • به نور چشمک زن خیره شوید و چشمتان را منحرف نکنید.
  • به پلک‌ها فشار برای بسته شدن فشار نیاورید.
  • با پزشک جراح همکاری کنید.
  • درصورت احساس بوی سوختگی استرس نداشته باشید.

مسافرت بعد از عمل لیزیک

 

 

خلاصه “تقویت چشم بعد از عمل لیزیک”

بهبود کامل قرنیه بعد از عمل لیزیک تقریباً به 6 ماه و حداکثر یک سال نیاز دارد. در این مدت باید تحت نظر پزشک باشید و مرتب برای ویزیت بروید. لیزیک و لازک قرنیه یک عمل جراحی سرپایی بدون درد و بیهوشی است که در مدت 15 دقیقه انجام می‌شود.

اثرات این جراحی در عرض 24 ساعت قابل مشاهده خواهد بود. اکثر بیماران پس از جراحی دچار عوارضی می‌شوند که مهم‌ترین آنها تاری دید پس از عمل لازک و لیزیک است.

با مراقبت‌ های قبل و بعد از عمل لیزیک و لازک می‌توان خطر عوارض ناشی از این جراحی را کاهش داد و با افزایش سرعت بهبودی دوره نقاهت را کاهش داد. اگر بعد از گذشت یک هفته از درمان همچنان درد چشم را تجربه کردید یا ترس از نور داشتید یا با کاهش دید مواجه شدید؛ سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. دوره نقاهت این عمل به طور متوسط یک هفته بوده و پس از آن می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

سوالات متداول درباره اقدامات بعد از عمل لیزیک

۱. اقدامات احتیاطی پس از جراحی لیزیک چیست؟
پس از جراحی لیزیک، اهمیت اقدامات احتیاطی به منظور جلوگیری از عفونت و تضمین بهبودی صحیح موجود است. این اقدامات می تواند شامل اجتناب از قرار دادن آب یا صابون در چشم ها، خودداری از شنا یا حوضچه های گرم، و اجتناب از فریب دادن چشم باشد. شما ممکن است نیاز به استفاده از عینک محافظ یا قطره چشمی به دستور پزشک خود داشته باشید. همچنین پس از جراحی توصیه می شود که از فعالیت های شدید یا ورزشی برای مدتی پس از جراحی خودداری کنید.

۲. چه مدت زمانی برای استقرار بینایی پس از جراحی لیزیک لازم است؟
توصیه می شود برای استقرار بینایی پس از جراحی لیزیک چند روز تا چند هفته طول بکشد. بعضی افراد ممکن است در این دوره تغییرات و رفتار چشم داشته باشند. اهمیت دیدار با پزشک خود در همه جلسات پس از جراحی برای نظارت بر فرایند بهبودی و تضمینی صحیح وجود دارد.

۳. عوارض متداول پس از جراحی لیزیک چیست؟
عوارض متداول پس از جراحی لیزیک می تواند شامل چشم خشک، تابش، هالوهایی به دور نورها، و حساسیت به نور باشد. این علائم عموماً ملایم و موقتی هستند، اما مهم است که در صورت تجربه ناراحتی یا علائم نا معمول، به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد نادر، عوارض شدیدتر مانند عفونت یا زخم قرنیه ممکن است رخ دهند.

2 دیدگاه

2 نظر در “تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

  1. سارا گفت:

    سلام نحوه خوابیدن بعد از عمل لیزیک چشم مهمه؟

    1. user گفت:

      با سلام بعد از عمل لیزیک، به نکات زیر توجه نمایید:
      1. به هیچ عنوان برروی شکم نخوابید.
      2. سعی کنید بیشتر برروی پشت یا به بغل دراز بکشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت 40% تخفیف بی قید و شرط فرم زیر را پر کنید