عوارض عمل لیزیک

لیزیک (LASIK) که معمولاً عمل جراحی لیزر چشم یا تصحیح بینایی با لیزر برای عیوب انکساری است که شایع ترین آنها شامل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. اگرچه جراحی لیزیک یک روش موثر و ایمن برای بیمار مناسب است، اما احتمال ایجاد عوارض بعد از عمل همیشه وجود دارد. با این حال، تعداد زیادی از عوارض حین عمل به طور بالقوه با اقدامات احتیاطی مناسب قبل از عمل و حین عمل و همچنین نگهداری دقیق ابزارهای جراحی قابل پیشگیری هستند. در ادامه عوارض عمل لیزیک را بررسی میکنیم.

عوارض حین عمل

عوارض حین عمل:

• عوارض مربوط به فلَپ قرنیه شایع ترین عوارض حین عمل پس از عمل لیزبیک می باشد. فلَپ ناقص که در 3 درصد موارد گزارش می شود، زمانی رخ می دهد که مسیر صاف میکروکراتوم، که ابزار دقیقی با تیغه نوسانی است، در میدان جراحی مسدود شود. سایر علل مهم عوارض مربوط به فلَپ عبارتند از از دست دادن ساکشن حین عمل، شکست الکتریکی، آزاد شدن تصادفی خلاء و آسیب به میکروکراتوم.
  • فلَپ‌ها و سوراخ‌های دکمه نازک می‌توانند در اثر مکش ناکافی، قرنیه‌های نامنظم و کیفیت پایین تیغه ایجاد شوند. دستکاری فلپ های نازک اغلب دست و پا گیر است، زیرا احتمال چروک شدن آنها بیشتر است. در مقایسه، یک فلپ سوراخ دکمه اغلب پس از عبور معکوس میکروکراتوم تشخیص داده می شود. این عوارض را می توان با نگهداری پیشگیرانه مناسب میکروکراتوم کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد.
  • سوراخ شدن قرنیه نشان دهنده یک عارضه ویرانگر حین عمل است که می تواند در طول ایجاد فلَپ رخ دهد. یک تیغه میکروکراتوم ضعیف می تواند قرنیه را سوراخ کند و باعث آسیب بعدی به لنز و عنبیه زیرین شود. البته این نوع عارضه در حین برداشتن لیزر نیز دیده شده است. امروزه سوراخ شدن قرنیه یک رویداد نادر است، زیرا ابزارهای مدرن تمایل دارند از صفحات با عمق ثابت استفاده کنند.
پیشنهاد دکتر صدوق:  تقویت چشم بعد از عمل لیزیک

علائم و روش های درمان شب کوری

عوارض اولیه بعد از عمل:

• در 24 ساعت اول پس از عمل لیزیک، دررفتگی فلَپ ممکن است در نتیجه اختلال مکانیکی رخ دهد. درد قابل توجه و کاهش شدید دید از علائم شایع بروز این عارضه است. در صورتی که فلَپ دررفتگی رخ داده باشد، باید در اسرع وقت به منظور جلوگیری از تشکیل چین های ثابت و یا رشد درونی اپیتلیال، آن را تغییر مکان داد.
  • استریای فلَپ بعد از عمل لیزیک می تواند در 3.5 درصد از بیماران رخ دهد و بنابراین شایع تر از دررفتگی کامل فلَپ است. این عارضه ناشی از ناهماهنگی فلَپ است و به دو دسته ماکروسریا و میکرواستریا طبقه بندی می شود. نشان داده شده است که دستکاری ملایم فلپ باعث کاهش بروز استریا می شود. درمان های اضافی مانند بخیه زدن برای استریای پایدار مورد نیاز است.
  • ترومای اپیتلیال در زمان جراحی می تواند منجر به تکثیر سلول های اپیتلیال در فضای بین بستر استرومایی و فلَپ شود که به نوبه خود ممکن است منجر به رشد درونی اپیتلیال شود. عوامل خطر مهم برای این بیماری نقص اپیتلیال محیطی، چسبندگی ضعیف فلپ یا سوراخ شدن آن و کلاهک آزاد است.
  • اگرچه نادر است، اما عفونت‌ها به طور بالقوه عوارض بعد از عمل جراحی لیزیک، بینایی را تهدید می‌کنند. اکثر این عفونت ها حین عمل به دست می آیند، اگرچه برخی از آنها به دلیل آلودگی بعد از عمل ایجاد می شوند. این عفونت ها می تواند ناشی از آرایش کردن بعد از عمل لیزیک هم باشد،میزان بروز آن از 0 تا 1.5 درصد متغیر است و معمولاً طی 72 ساعت پس از جراحی ظاهر می شوند. علائم شایع این عفونت ها شامل افزایش حساسیت به نور، قرمزی، درد و از دست دادن بینایی است.
عوامل تاثیرگذار بر هزینه بلفاروپلاستی

عوارض اولیه بعد از عمل

عوارض دیررس بعد از عمل:

• عملکرد هماهنگ قرنیه، ملتحمه و غدد اشکی جانبی در عملکرد طبیعی اشک برای عملکرد سالم چشم حیاتی است. سندرم چشم خشک پس از لیزیک یکی از شایع ترین عوارض این روش پس از عمل است. عوامل خطر اصلی دخیل در این عارضه خشکی چشم قبل از عمل و التهاب مزمن سطح چشم است.
  • اختلال مزمن اشک زیر مجموعه ای از سندرم چشم خشک پس از لیزیک است و می تواند با کراتوپاتی نوروتروفیک یا درد نوروپاتیک همراه باشد. این وضعیت می تواند از بدون علامت یا خفیف تا شدید و ناتوان کننده متغیر باشد.
  • اکتازی قرنیه یکی دیگر از عوارض نادر اما جدی جراحی لیزیک است که به صورت نازک شدن پیشرونده قرنیه در ناحیه اکتازی همراه با شیب توپوگرافی ناپایدار ظاهر می شود. این عارضه می تواند حتی چندین سال پس از جراحی ایجاد شود و با کاهش حدت بینایی بدون کمک یا عینک همراه است. پیوند متقابل کلاژن به عنوان یک درمان بالقوه اختلالات اکتاتیک مورد مطالعه قرار گرفته است و تا کنون امید قابل توجهی را نشان داده است
  • بعد از عمل لیزیک گاهی اوقات انفجار ستاره ها (نور خیره کننده)، سایه، هاله ها و دوبینی گزارش می شود. این عوارض اغلب به عنوان انحرافات بینایی درجه بالاتر شناخته می شوند. اگرچه این علائم معمولاً به موقع برطرف می شوند، اما این خطر وجود دارد که برای همیشه کیفیت بینایی را تحت تأثیر قرار دهند.